Eerste geweldige resultaten - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Angela Berkvens - WaarBenJij.nu Eerste geweldige resultaten - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Angela Berkvens - WaarBenJij.nu

Eerste geweldige resultaten

Door: kuljurukeso

Blijf op de hoogte en volg Angela

23 December 2010 | Senegal, Dakar

Dinsdagavond rond middernacht is Jeyna dan toch aangekomen. Er was nogal wat vertraging en het lijkt bijna normaal te worden dat je niet op de geplande tijd of zelfs dag in Senegal aankomt.
Nu slapen we dan met z’n vijven op een klein kamertje, Baydi ligt bij ons in bed omdat r niet nog een bed of stretcher paste. Het lijkt wel kamperen en jammer genoeg is dat niet echt mijn ding. Gelukkig gaan we binnenkort ook nog naar Fouta en hopelijk hebben (krijgen) we hier wat meer ruimte.

Gisteren was de tweede workshopdag. Leuk, de eerste resultaten werden getoond en als ik dat zo zie, is het veelbelovend. Saïko is bijvoorbeeld echt een talent, die is erg ijverig en heeft er wel handigheid in. Hij is dan ook supertrots als ik hem vraag een heel aantal meer van zijn gehaakte telefoontasje te maken, zodat ik ze me kan nemen naar Nederland. In de 2e les heb ik ook het manden maken met plastic uitgelegd en ook hier blinkt Saïko uit. Hij kan het al beter dan ik.
Ook de anderen laten vooruitgang zien en ik verwacht dat ik vrijdag, de derde lesdag, nog meer mooie producten ga zien. Kortom, hel loopt voor een geïmproviseerde cursus boven verwachting goed. Er komen ook al mensen langs om zich in te schrijven voorde volgende cursus!

Uit zo’n dag, waar mensen iets leren en hier gemotiveerd voor zijn, put ik veel energie, want van de andere kant is er ook veel frustratie. De stroomstoringen, die op en af gaan, zelfs het water wat hele dagen wordt afgesloten en het vele afval. Om de koek vonden we een nieuw gegraven gat, ik dacht dat er iets met het riool was. Nee hoor, vol afval!. Zand erover en weg is het… En er rijdt een vuilniswagen, elke dag! Dat is erg moeilijk.

Maar de mensen zelf en de familie maken veel goed. Ze zijn supervriendelijk en gastvrij. Er wordt elke dag voor ons gekookt en gezorgd. Voor de kinderen wordt regelmatig extra friet gebakken, uit de hand stuk voor stuk op maat gesneden. Ik heb vorige week in anderhalf uur met 1 pan een hele lading pannenkoeken gebakken, zodat ik ook eens een keer wat terug kon doen. Dat vonden ze wel lekker.

Ondanks het lekkere eten, wat vooral uit koolhydraten bestaat, is het wel noodzakelijk om hier af en toe wat vezels binnen te krijgen. Het ontbijt bestaat uit stokbrood met meegebracht zoet beleg, ’s middags rijst met vis met een beetje groente of rijst met rundvlees en ui en ’s avonds is het of macaroni met ui of friet, vis/vlees en wat sla. Erg lekker, maar erg gebalanceerd is het niet.

Als jullie nog vragen hebben over hoe bepaalde dingen er hier aan toe gaan, vraag ze gerust, want er valt nog zoveel te vertellen. Ik hoor het graag.

• 23 December 2010 - 15:12

Annemie:

Geweldig dat het zo goed loopt met de workshop. je hebt in ieder geval een warme en zinvolle kerst dit jaar.
    Leuk om bij te houden hoe het jullie daar vergaat. Wacht alweer op het volgende verslag

• 23 December 2010 - 18:57

Smalle Haven:

Els vraagt,ben je al zwart geworden /
    Peter vraagt,lijk je al op een kachelpijp ?
    Marjo zegt ; ik hou van Angela !!!
    Silvia vraagt of je ook wel wat vakantie viert ?
    Hans vraagt hoe het met je gaat.
    Theo groet jou.!
    Het kerstdiner was lekker en in de hal is het supermooi geworden !
    Hoor je de vogeltjes fluiten !
    Fijne feestdagen en tot volgend jaar !

• 23 December 2010 - 18:59

Marion- Tonnie:

Wat heb jij eigenlijk gebruikt/ingenomen { zie profielfoto }

• 23 December 2010 - 20:29

Ankie :

hoe is het daar er warm en veel werk gr ankie

• 24 December 2010 - 11:58

Lex :

Hoi Yero
    Wij gaan vandaag naar oma toe omdat het kerstavond is. Dan krijg ik nog cadeautjes! Er ligt een heel pak sneeuw. De deur kon bijna niet open vanmorgen!!!

Groetjes Lex
    ook van Marte

• 24 December 2010 - 12:11

Angela:

Mijn Skype ligt eruit en ik zal de foto maar eens aanpassen. Een leuke nieuwe, gebruinde ik....

• 24 December 2010 - 20:25

Tineke:

Hoi Angela,
    Wat een belevenissen. Je bent echt in een heel andere wereld dan op je werk.
    Zoals hier eerder beschreven. In de hal van de Smalle Haven hangen de panelen en ze zijn inderdaad prachtig.
    Het is hier echt winter, zoals we lang niet mee mee hebben gemaakt. Maar we klagen niet. We hebben nu immers een witte Kerst en dat wilden we toch ook. Veel succes daar en geniet ervan.
    Groetjes Tineke.

• 24 December 2010 - 20:50

Ankie Goorts:

hoi angela
    vanmorgen waren carolien ria en anja en ik met de bus naar het drop gegaan bij de felixtimmermansrtaat stonden we helmaal vast in een dik pak sneeuw met de bus we hebben hulp gehad van de moeder van els en van een voorbijganger die hebben ons er weer uitgeholpen zodat we weer verder konden gr ankie

• 31 December 2010 - 13:48

Petra:

Hallo allemaal,

Wat leuk om een kijkje in jullie belevenissen te krijgen. Door de foto's en jullie verhalen kan ik me een beetje voorstellen hoe het daar is. Geweldig dat de workshops zo aanslaan, nog even en de techniek is overal in senegal te vinden.

Voor jullie allemaal een heel goed en spetterend (en schoon!) 2011.
    liefs!

Angela

Stichting Kuljuru Keso Stichting Kuljuru Keso is in 2010 opgericht en heeft als doel mensen in ontwikkelingslanden bekend te maken met de methode om van gebruikte plastic tasjes nieuwe bruikbare producten te maken. Ondermeer via weeftechnieken kunnen zo handige manden, kleurrijke boodschappentassen en moderne meubels worden gemaakt. Stichting Kuljuru Keso zet zich in om in ontwikkelingslanden op kleine schaal educatieprogramma’s op te starten om belangstellenden de techniek te leren. Het streven is dat de deelnemers na de korte opleiding zelfstandig aan de slag gaan met de productie en de verkoop, zodat ze zelf een inkomen kunnen verwerven. Doelgroep De techniek is zeer eenvoudig, goedkoop en op kleine schaal uit te voeren. Nodig zijn een korte opleiding, motivatie en gereedschap. Het basismateriaal voor het eindproduct –plastic tasjes– ligt voor het oprapen. Het feit dat je de producten eigenlijk overal kunt maken, zonder al te ingewikkelde apparatuur en dus gewoon terwijl je achter je kraampje nog wat andere dingen probeert te verkopen, maakt het uniek. De techniek is voor een brede doelgroep inzetbaar om (extra) inkomsten te verwerven. Ook hebben de mensen die met deze techniek werken zelf de mogelijkheid steeds andere producten te ontwerpen en te verkopen. Stichting Kuljuru Keso staat voor meer kansen en welvaart voor de mensen in ontwikkelingslanden. Een schonere wereld De producten kunnen bestaan uit honderd procent zwerfafval en hebben geen importonderdelen zoals tashengels, ritsen en dergelijke nodig. De productie is milieuvriendelijk omdat geen elektriciteit wordt gebruikt. Stichting Kuljuru Keso staat voor een schonere wereld zonder zwerfplastic. Duurzaam De methode bevordert hergebruik van materiaal met het oog op toekomstige schaarste van grondstoffen. Stichting Kuljuru Keso staat voor duurzaamheid. Zie ook www.kuljurukeso.nl.

Actief sinds 16 Nov. 2010