En nu zelf verder. - Reisverslag uit Ndouloum Adji Ndiambé, Senegal van Angela Berkvens - WaarBenJij.nu En nu zelf verder. - Reisverslag uit Ndouloum Adji Ndiambé, Senegal van Angela Berkvens - WaarBenJij.nu

En nu zelf verder.

Door: kuljurukeso

Blijf op de hoogte en volg Angela

07 Januari 2011 | Senegal, Ndouloum Adji Ndiambé

Rond dit tijdstip is er altijd gelegenheid even een verslagje te typen of mail te sturen. Om half 2 wordt hier altijd gegeten (rijst met vis of vlees) en daarna is het even siësta. Bij 36 graden wil je ook niet veel doen.
De rijst gaat me inmiddels een beetje tegenstaan, ik ben wat variatie gewend. Hier niet, men eet hier eigenlijk altijd hetzelfde, 's morgens 's middags en 's avonds dezelfde gerechten. Ze zijn hier nog behoorlijk gehecht aan traditie. Al zou ik wat anders voorschotelen 's avonds, er moet dan toch nog een soort couscous met groene saus gegeten worden.
De tradities overheersen hier dan ook, men groet elkaar overal, vaak uitgebreid, en doet dit elke dag, iedere keer, ook in het eigen huis. En als je dit niet zou doen, wordt er al over je gesproken.

Vandaag is de laatste dag in Djoulmadji en draai ik de laatste workshop. Ook gisteren kwamen weer nieuwe gezichten erbij en ik sta er dus niet meer van te kijken als dit vanmiddag weer gebeurd. Het is gewoon niet tegen te houden.
Ondanks dat het wat rommelig verliep, zijn we wel tevreden met de enthousiaste reacties. We sporen de deelneemsters nu vooral aan hun eigen creativiteit te gebruiken en met de technieken die ze hebben geleerd nieuwe producten te bedenken en te maken, zo goed mogelijk. Om te checken of ze inderdaad goede producten maken, moeten ze deze proberen te verkopen. Men ziet dan vanzelf of iets goed genoeg is of niet.

Ik heb zoveel deelneemsters in actie én met hun resultaten gefotografeerd. Ze zijn supertrots op hetgeen ze hebben kunnen maken van het plastic. Er moet nog veel geoefend worden, dat wel, maar er zitten zeker potentiele producenten voor Kuljuru Keso tussen.

We hebben vervoer geregeld voor morgen, de rit van zeker 13 uur. Ik zie er tegenop, maar goed, dat overleven we ook wel weer. Eerst dus weer inpakken (met deze hitte) en zorgen dat we om 6.00 uur klaar staan. En dan kan het nog behoorlijk fris zijn hier.

Jeyna wordt inmiddels door de meiden van het dorp regelmatig meegenomen voor een wandeling en de jongens vermaken zich goed in deze immense kinderboerderij. Zo "jagen" ze op koeien, geiten en kippen en ontdekken nog grotere hagedissen. Baydi is vooral onder de indruk van de koeien met de grote hoorns, die hier overal los rondlopen. Van de geit die in de bak van de pickup mee werd genomen, was hij minder gecharmeerd; hij zat immers ook in die bak, die dienst deed als taxi. Tsja, zo maak je wat mee.

(En als je nu denkt, wat goed van Kuljuru Keso en je wil onze stichting steunen, kijk dan op onze site www.kuljurukeso.nl en word vriend of doneer een bedrag)

• 07 Januari 2011 - 14:51

Tonnie:

Je missie is wel geslaagd,lijkt mij.
    Goeie reis terug !
    groetjes

• 08 Januari 2011 - 12:49

Ankie Goorts :

hallo angela
    ben je als opweg voor de terug reis naar holland hier is het maat snert weer al die regen gr ankie

• 08 Januari 2011 - 14:00

Marjo, Hans, Tineke.:

Hoi Angela,
    Ook de groetjes van Stefan, Kenny en Theo.
    We hebben de feestdagen weer achter de rug en de kerstboom is weer opgeruimd. Als je terugkomt zijn we alweer bezig met de Carnaval.
    Maar dat duurt nog even.
    Volgens Hans valt 38 graden wel mee. Zo heet is dat niet. Ha. Ha.Hier is het vandaag zo'n 10 graden en een harde wind. De sneeuw is verdwenen. Fijn dat het daar ook zo goed gaat.
    Groetjes van ons allemaal.

Angela

Stichting Kuljuru Keso Stichting Kuljuru Keso is in 2010 opgericht en heeft als doel mensen in ontwikkelingslanden bekend te maken met de methode om van gebruikte plastic tasjes nieuwe bruikbare producten te maken. Ondermeer via weeftechnieken kunnen zo handige manden, kleurrijke boodschappentassen en moderne meubels worden gemaakt. Stichting Kuljuru Keso zet zich in om in ontwikkelingslanden op kleine schaal educatieprogramma’s op te starten om belangstellenden de techniek te leren. Het streven is dat de deelnemers na de korte opleiding zelfstandig aan de slag gaan met de productie en de verkoop, zodat ze zelf een inkomen kunnen verwerven. Doelgroep De techniek is zeer eenvoudig, goedkoop en op kleine schaal uit te voeren. Nodig zijn een korte opleiding, motivatie en gereedschap. Het basismateriaal voor het eindproduct –plastic tasjes– ligt voor het oprapen. Het feit dat je de producten eigenlijk overal kunt maken, zonder al te ingewikkelde apparatuur en dus gewoon terwijl je achter je kraampje nog wat andere dingen probeert te verkopen, maakt het uniek. De techniek is voor een brede doelgroep inzetbaar om (extra) inkomsten te verwerven. Ook hebben de mensen die met deze techniek werken zelf de mogelijkheid steeds andere producten te ontwerpen en te verkopen. Stichting Kuljuru Keso staat voor meer kansen en welvaart voor de mensen in ontwikkelingslanden. Een schonere wereld De producten kunnen bestaan uit honderd procent zwerfafval en hebben geen importonderdelen zoals tashengels, ritsen en dergelijke nodig. De productie is milieuvriendelijk omdat geen elektriciteit wordt gebruikt. Stichting Kuljuru Keso staat voor een schonere wereld zonder zwerfplastic. Duurzaam De methode bevordert hergebruik van materiaal met het oog op toekomstige schaarste van grondstoffen. Stichting Kuljuru Keso staat voor duurzaamheid. Zie ook www.kuljurukeso.nl.

Actief sinds 16 Nov. 2010