Kerstsfeer in Dakar - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Angela Berkvens - WaarBenJij.nu Kerstsfeer in Dakar - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Angela Berkvens - WaarBenJij.nu

Kerstsfeer in Dakar

Door: kuljurukeso

Blijf op de hoogte en volg Angela

21 December 2010 | Senegal, Dakar

Gisteren naar Dakar centrum geweest om o.a. geld te pinnen. Dat is zo’n 14 km van Diamageune, waar moeder Sow woont. We gingen hier met een taxi naartoe en daar betaal je tussen de 3 en 5 euro voor. Je hebt het dan over een taxi waarvan de gordels ontbreken, de ramen niet meer sluiten en er bij wat snelheid altijd een rammelend geluid te horen is. Alternatief is een overvolle car rapide, die er helemaal lang overdoet, dus dan toch maar taxi.

In Dakar zelf was het superdruk, ongelooflijk hoeveel auto’s hier rijden. Alle stoepen zijn vol geparkeerd en dan moet je als voetganger met je kinderen over de straat. En als er dan eens geen auto staat, staat er wel iemands kraampje, ligt er een stapel puin of is er net iemand aan het bidden. Niet echt een gezellig uitstapje dus.

Kerstmis is hier toch enigszins te bekennen. Er stond een grote kerstboom (van metaal) op het centrale plein en op straat worden soms kerstbomen aangeboden. Ook winkels, banken en restaurants hebben wat versiering hangen. Toch komt het wat vreemd over bij een temperatuur van 30 graden, een beetje surreëel zelfs. En te bedenken dat Senegal toch zeker voor 90 % islamitisch is. Bij de familie Sow wordt in ieder geval geen kerst gevierd, sterker nog, op zondag 2e kerstdag is er gewoon een workshopdag gepland.

Vandaag komt Jeyna, al was het even twijfelachtig met de vorst in Europa. Uiteindelijk is ze met een flinke vertraging tegen half 4 vertrokken in Brussel en Abou hoopt haar rond half 10 op te pikken op het vliegveld. Maar hopen dat niets meer tegenzit.

In de tussentijd heeft Abou een aantal afvalbakken gekocht voor het huis en voor de workshop. Hier waren ik, Yero en Baydi heel erg blij mee, want dan konden we onze geschonken grijpers ook meteen gaan inzetten. We zijn aan de slag gegaan met plastic en ander afval rapen rond en in het huis en kregen zelfs de buurvrouw en kinderen aan het opruimen. Ze vonden het allemaal zo’n goed plan, het ontbrak hen alleen aan een afvalbak… En aangezien de vuilniswagen toch dagelijks langskomt, hoop ik dat hier toch wat meer gebruik van gemaakt gaat worden.

En voor alle lezers van mijn verslagen, bedankt voor de leuke reakties. Leuk om af en toe iets te horen vanuit Nederland. En sterkte met de winterkou (al is dit natuurlijk prachtig voor een goeie kerstsfeer).
Groetjes

• 21 December 2010 - 20:17

Tonnie:

Ga je nu ook al zorgen,dat de vuilnisophaaldienst werk heeft ?
    Goed zo !

• 21 December 2010 - 20:29

Lisette:

Wow, als ik de verslagen lees begint het bij mij wel wat te kriebelen. Geweldig dat het zo goed loopt met de workshops, maar petje af voor jullie dat je dit voor elkaar krijgt. Veel plezier en groetjes voor jullie allemaal.
    Lisette en de mannen.

• 23 December 2010 - 09:52

Edith:

Hoi,
    wat leuk dat iedereen zo enthousiast is, helemaal geweldig!! Het is hier nog steeds helemaal wit en zo'n 30 graden kouder als bij jullie daar... Heb je nog hulp nodig bij de workshops, dan kom ik wel even langs; mijn Engels is best goed, m'n Senalgees wat minder. Ik wil eigenlijk ook wel in het zonnetje in m'n bikini kerst vieren! Nou, geniet van de kerstdagen in de zon en nog veel succes met de workshops!

• 24 December 2010 - 09:26

Merel Berkvens:

inderdaad leuk dat het zo goed gaat met de workshops!!
    goed dat jullie zo fijn meedoen!

Angela

Stichting Kuljuru Keso Stichting Kuljuru Keso is in 2010 opgericht en heeft als doel mensen in ontwikkelingslanden bekend te maken met de methode om van gebruikte plastic tasjes nieuwe bruikbare producten te maken. Ondermeer via weeftechnieken kunnen zo handige manden, kleurrijke boodschappentassen en moderne meubels worden gemaakt. Stichting Kuljuru Keso zet zich in om in ontwikkelingslanden op kleine schaal educatieprogramma’s op te starten om belangstellenden de techniek te leren. Het streven is dat de deelnemers na de korte opleiding zelfstandig aan de slag gaan met de productie en de verkoop, zodat ze zelf een inkomen kunnen verwerven. Doelgroep De techniek is zeer eenvoudig, goedkoop en op kleine schaal uit te voeren. Nodig zijn een korte opleiding, motivatie en gereedschap. Het basismateriaal voor het eindproduct –plastic tasjes– ligt voor het oprapen. Het feit dat je de producten eigenlijk overal kunt maken, zonder al te ingewikkelde apparatuur en dus gewoon terwijl je achter je kraampje nog wat andere dingen probeert te verkopen, maakt het uniek. De techniek is voor een brede doelgroep inzetbaar om (extra) inkomsten te verwerven. Ook hebben de mensen die met deze techniek werken zelf de mogelijkheid steeds andere producten te ontwerpen en te verkopen. Stichting Kuljuru Keso staat voor meer kansen en welvaart voor de mensen in ontwikkelingslanden. Een schonere wereld De producten kunnen bestaan uit honderd procent zwerfafval en hebben geen importonderdelen zoals tashengels, ritsen en dergelijke nodig. De productie is milieuvriendelijk omdat geen elektriciteit wordt gebruikt. Stichting Kuljuru Keso staat voor een schonere wereld zonder zwerfplastic. Duurzaam De methode bevordert hergebruik van materiaal met het oog op toekomstige schaarste van grondstoffen. Stichting Kuljuru Keso staat voor duurzaamheid. Zie ook www.kuljurukeso.nl.

Actief sinds 16 Nov. 2010